//
most olvassa...
Gazdaság, Infrastruktúra, Kormányzás, Pénzügyek, Politika, Régiók/autonómia

A romániai autópályák új térképe. A kormány a következő 20 évre kiszámolta a kilométereket – Gândul

gandulA kedden elfogadásra a kormány elé terjesztett Általános Közlekedésügyi Mesterterv szerint, a románok 2036-ig 11 új autópályán közlekedhetnének. A leghamarabb, vagyis 2017-ben és 2018-ban az Erdély-autópálya két szakaszát kellene befejezni, vagyis a Berettyószéplak–Bors (+Nagyvárad) és a Magyarnádas–Berettyószéplak pályákat, 2020-ra pedig el kellene készülnie a Nagyszeben–Brassó, Németvásár (Târgu Neamţ)–Jászvásár (Iaşi)–Ungheni, valamint a Királyi (Craiova)–Piteşti szakaszoknak. A Román Országos Autópálya- és Közúttársaság (CNADNR) vezérigazgatója, Cătălin Homor augusztusban azt nyilatkozta, hogy Romániának két év múlva már 1.000 kilométernyi autópályája lesz, jelenleg pedig mintegy 700 kilométernyi ilyen jellegű úton lehet közlekedni. Ugyanakkor a 2016-os tervek szerint decemberig át kellett volna adni 95 kilométernyi autópályát, de később már csak 75-ről volt szó, de ez még mindig több, mint amennyit a legderűlátóbb becslések megvalósíthatónak tartanak.

(gandul.info)

(gandul.info)

Románia elfogadásra a kormány elé terjesztett Általános Közlekedésügyi Mesterterve az a dokumentum, mely meghatározza, hogy miként alakul majd 2030-ig Románia közúti, vasúti, hajózási, légi és multimodális infrastruktúra és kulcsfontosságú ahhoz, hogy a közlekedésügy európai pénzeket hívhasson le a jövőben. Ez a dokumentum nagyon fontos Románia infrastruktúra számára, mert elfogadásától függ az ennek az ágazatnak a fejlesztéséhez szükséges európai pénzek lehívása, de a döntést már többször is elhalasztották.

Ami a közúti infrastruktúrát illeti, a leggyorsabban az Erdély-autópálya két részét, vagyis 2017-ig a Berettyószéplak–Bors (+Nagyvárad), 2018-ig pedig a Magyarnádas–Berettyószéplak szakaszt kellene befejezni. Összesen ezek 168 kilométert tennének ki és 1,306 milliárd euróba kerülnének, az utóbbi szakasz esetében pedig úgy becsülik, hogy az építési pályázatot 2016 végéig el lehetne dönteni.

(gandul.info)

(gandul.info)

Az Általános Közlekedésügyi Mestertervben elsődlegességként szereplő további három autópálya a Nagyszeben–Piteşti, a Comarnic–Brassó és a Németvásár–Jászvásár–Ungheni. Ennek megfelelően a Nagyszeben–Piteşti autópálya 2022-re készülne el, 116,60 km hosszú lesz és összesen 1673,57 millió euróba fog kerülni. Ennek az autópályának eredetileg 2021-ig kellett volna elkészülnie, a CNADNR igazgatója áprilisban azt állítva, hogy a Nagyszeben–Piteşti autópálya végpontjainál a lehető leghamarabb elkészítik a földtani-műszaki tanulmányait, Dan Costescu volt közlekedésügyi miniszter mandátuma végén megerősítette, hogy a földtani-műszaki vizsgálatok májusban kezdődtek el és a szükséges fúrásokat végző berendezések számát rögtön a következő hónapban megnövelték. Ugyanakkor elkészült a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésének menetrendje is, melyet 2016 végéig kell befejezni.

E formaságok teljesítése után a hatóságok az autópálya minden szakaszára kiírják az építési pályázatokat: „Ez egyértelmű példája az olyanfajta szerződéseknek, melyek felmondás esetén akár 24 hónapos késést is okozhattak volna az új pályázatok kiírásánál. A CNADNR-nek azzal, hogy szigorú megfigyelés alá helyezte ezt az eredetileg kudarcba fulladt projektet, sikerült megmentenie, vállalva a legfeljebb 2-3 hónapos esetleges késlekedéseket. Nagyjából 20 hónappal tolták ki a határidőket”, mutatott rá Dan Costescu közlekedésügyi miniszter.

(gandul.info)

(gandul.info)

A románok szintén 2022-ig további két gyorsforgalmi úton közlekedhetnének, melyek szerepelnek a Mesterterv elsődlegességei között, nevezetesen a Comarnic–Brassó és a Németvásár–Jászvásár–Ungheni utakról van szó. A vitatott Comarnic–Brassó autópálya összesen 58 kilométeres lesz és 997,75 millió euróba fog kerülni. Dan Costescu közlekedésügyi miniszter a múlt év végén azt állította, hogy ezen az úton 2016 októberében kezdődnek majd a munkálatok és akkoriban a Comarnic és Predeal közötti 1. szakasz költségét 166,86 millió lejre becsülték, áfa nélkül, amiben benne van a különféle és előre nem látott kiadásokra tervezett 5 százalékos összeg, vagyis 7,77 millió lej, áfa nélkül, a Predeal és Keresztényfalva közötti 2. szakasz költségét pedig 149,84 millió lejre, áfa nélkül, amiben benne van a különféle és előre nem látott kiadásokra szánt 7,004 millió lej, áfa nélkül. A Comarnic–Brassó autópálya összesen 5 szakaszból áll.

A Németvásár–Jászvásár–Ungheni autópálya, mely a harmadik a minisztérium Általános Közlekedésügyi Mestertervének listáján, a tavalyi év végén került be Románia költségvetésébe, a hatóságok pedig úgy becsülték, hogy a munkálatokat legkésőbb 2016-ban elkezdődnek majd, rámutatva arra, hogy ugyanakkor szerették volna elindítani a Németvásár–Ditró és Ditró–Marosvásárhely szakaszok tervezését, szintén autópályákként. „Mindnyájan azt vállaltuk, hogy olyan régiók gazdasági fejlesztési gondjait is megoldjuk, melyek ma azért vannak nehéz helyzetben, mert nem rendelkeznek a gazdasági fejlődést elősegítő közúti infrastruktúrával. És akkor elindítjuk az Ungheni–Jászvásár–Marosvásárhely autópályát és Németvásártól Marosvásárhelyig a szakaszolt autópálya-változatot, mert nagyon drága, de ez a térség, a domborzat lehetővé teszi ezt – jobb rögtön autópályával indítani és aztány gyorsforgalmi úttal folytatni Marosvásárhelyig, hogy 2018-ra tényleg abban a helyzetben legyünk, hogy a történelmi tartományokat is autópályák, vagy gyorsforgalmi utak kötik össze”, mondta 2015-ben az akkori közlekedésügyi miniszter, Ioan Rus. Az elfogadásra a kormány elé terjesztett Mesterterv szerint, a jelenlegi becslések alapján ez a gyorsforgalmi út 135 km hosszú lenne, 2020-ig kellene befejezni és 1,129 milliárd euróba kerül majd.

Az Általános Közlekedésügyi Mestertervben rögzített autópálya-tervek között van a Nagyszeben–Brassó autópálya, melyet 2020-ra kellene befejezni (120 km hosszú, 816,44 millió eurós költség), a Királyi–Piteşti autópálya, melyet szintén 2020-ra kell befejezni (nagyjából 125 km hosszú és 900 millió eurós költség), a bukaresti körgyűrű (A0), ahol a munkálatokat 2018-ban kellene elkezdeni és 2022-ben befejezni (102 km hosszú és 1,335 milliárd eurós költség).

A Marosvásárhely–Németvásár autópálya esetében a munkálatokat idén kellene elkezdeni és 2026 a befejezési határidő. Összesen 183 km hosszú lenne, a költségek pedig megközelítik majd a 3 milliárd eurót. Később, 2012-ben (így! talán: 2022 – E-RS) kellene elkezdeni a munkálatokat a Ploieşti és Comarnic (51 kilométer, 306 millió euró) és a Brassó és Bákó (Bacău) (160 km, a becslés szerint összesen nagyjából 1,854 milliárd euróért) közötti gyorsforgalmi utakon.

Az Általános Közlekedésügyi Mesterterv közúti infrastruktúrára vonatkozó része további elsődlegesnek tartott gyorsforgalmiút-terveket is tartalmaz, a legkésőbbi befejezési határidő esetekben 2036. A dokumentumban számba vett elsődlegességek között van a jelenlegi fővárosi körgyűrű felújítása a Piteşti-be vezető és a Konstancára vezető autópályák közötti szakaszon, valamint a Ploieşti–Bodzavásár (Buzău), Bákó–Foksány (Focşani), Bodzavásár–Foksány, Konstanca–Braila (Brăila).

(gandul.info)

(gandul.info)

Románia Általános Közlekedésügyi Mesterterve határozza meg a romániai közlekedési infrastruktúra fő fejlesztési irányait, minden közlekedési forma – közúti, vasúti, hajózási, légi és multimodális – esetében. Az infrastruktúra-építési és –korszerűsítési projektek mellett az Általános Közlekedésügyi Mestertervben a szolgáltatások javítására vonatkozó projektek is szerepelnek minden közlekedési formára, valamint új gördülőeszközök beszerzése a vasút, kotró- és intervenciós hajók beszerzése a hajózási ágazat, vagy biztonsági felszerelések beszerzése a légi közlekedés számára.

Cristina Andrei

gandul.info, 2016. szeptember 13., 20:17

Noua hartă a autostrăzilor din România. Guvernul a făcut socoteala kilometrilor pentru următorii 20 de ani

Ha nem akar lemaradni friss bejegyzéseinkről, csatlakozzon Facebook-közösségünkhöz.

Ha szeretne hozzájárulni szolgáltatásunk fenntartásához, keresse fel tájékoztató oldalunkat.

Szerkesztési elveinkről bővebben itt talál tájékoztatást.

Advertisements

Interakció

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Főtámogatók

KEDVENCEINK

%d blogger ezt kedveli: