//
most olvassa...
Gazdaság, Infrastruktúra, Kárpát-medencei körkép, Kormányzás, Magyar-román, Magyarokról, Pénzügyek, Politika

Álomsztráda – e-nepujsag.ro

Inkább álom, mint sztráda. Már ami az autópálya romániai szakaszát illeti. Magyar részről egyértelmű, hogy komolyan gondolják: a keddi alapkő lerakásával elkezdődik ugyanis az M4-es autópálya Berettyóújfalu–Nagykereki közötti szakaszának építése. A közel 30 kilométeres út 2020 első felében elkészül, a beruházás nettó költsége 98 milliárd forint.

Az  úthálózat fejlesztése gazdasági fellendüléssel jár,  de a beruházásnak egyéb – környezetvédelmi, közlekedésbiztonsági stb. – vonzata van – hangzott el. Ezt Romániában – úgy tűnik – vagy nem értik, vagy nem veszik komolyan. Ha nem így lenne, ma gyorsforgalmi  utak, autópályák kötnék össze a nagyvárosokat szerte az országban.

A tíz éve elkezdett észak-erdélyi autópálya 548 kilométeréből például mindmáig csak a Kolozsvár–Aranyosgyéres szakasz készült el. A kivitelező Bechtellel 2013-ban bontottak szerződést, a munkálatokkal megálltak, azóta alig történt előrelépés autópályaügyben. Az országos útügyi vállalat honlapján számos adat szerepel a beruházásról, szinte mindenik 2014-re vagy 2015-re nyúlik vissza, az esetek zömében tavaly adtak ki engedélyt a munkálatok megkezdésére. A kivitelezést szakaszosan végzik, a szerződéseket megkötötték, tanácsadó, tervezőcégek hada szerepel a képletben. Ha csak a Marosugra–Nyárádtő közötti mintegy 10 kilométeres autópálya-szakaszt nézzük, a beruházást eredetileg idén nyáron be kellett volna fejezni, a határidőt azonban decemberre tolták ki. A munkálatok 30, a kifizetések 22 százalékos befejezettsége kevés reménnyel kecsegtet arra, hogy jövőben már használatba adják ezt a részt. A gond itt is, akárcsak a Jedd–Nagyernye terelőút esetében, a kisajátítások akadozása. Ezekben a helyzetekben üt vissza, hogy 27 év alatt sem sikerült rendbe tenni az ingatlanok visszaszolgáltatását, a tulajdonjog bejegyzését, olyan törvénykezést hozni, ami ezt a célt szolgálja, illetve tisztességes piaci árban megegyezni a földtulajdonosokkal. Az érdekek mentén történt nyomvonal-újratervezések, az ingatlanspekulációk fontosabbak voltak, mint a közlekedési infrastruktúra fejlesztése. A politikusi ígéretek  elszálltak, a Ponta-féle kormányfői nyilatkozat, miszerint 2016-ban Marosvásárhelyről autópályán autózhatunk Budapestre, már akkor megmosolyogtató volt. Igaz, kampányidőszakban hangzott el, egy kampánytémává degradált beruházás kapcsán.

Az autósztrádára visszatérve: a fentiek ellenére a kedden letett alapkő optimizmusra ad okot. Mert mégiscsak megengedhetetlen, elfogadhatatlan, kínos, érthetetlen és nem utolsósorban nevetséges lenne, hogy 2020-ban az elkészült M4-es ne tudjon összekapcsolódni Nagyvárad mellett a romániai pályával… csak papíron.

Forrás: Álomsztráda | www.e-nepujsag.ro

Ha nem akar lemaradni friss bejegyzéseinkről, csatlakozzon Facebook-közösségünkhöz.

Ha szeretne hozzájárulni szolgáltatásunk fenntartásához, keresse fel tájékoztató oldalunkat.

Szerkesztési elveinkről bővebben itt talál tájékoztatást.

Reklámok

Interakció

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Főtámogatók

KEDVENCEINK

%d blogger ezt kedveli: