//
most olvassa...
Magyar-román, Magyarokról, Politika, Régiók/autonómia

Miért szeretem Bukarestet? – Transindex

Jó-e, ha senki nem tartja be a közlekedési szabályokat? Egy székely biciklis szerint igen.

(transindex.ro)

Tudom, hogy székely embernek Bukarestet szeretni szentségtörés. Sőt, hazaárulás. Mert Bukarestben ellopják az erdélyiek dolgos munkájának gyümölcsét, mert Bukarestben mindenki lop, csal, és pofátlanul közlekedik, mert Bukarestben mindenki cigány. A magyarokat meg elnyomják.

Ez a kialakult kép általában azzal jár együtt, hogy aki ezt hangoztatja, egy kezén meg tudja számolni, hányszor járt Bukarestben. Éjszakai vonattal érkezett, a hajnali kábultságában pedig az Gara de Nord forgataga és hajléktalanjai csak megerősítették az otthonról hozott képet. Nem is elég egy-két alkalom ahhoz, hogy kiismerje magát a székely ember ebben a forgatagban. Még kevésbé, hogy megszeresse azt. Viszonylag kevés erdélyi magyarnak adatik meg az a szerencse vagy szerencsétlenség, hogy Bukarestben hosszabb időt töltsön, ezért érthető a tapasztalat nélküli határozott vélemény.

Egy jó évnek is el kellett telnie, amíg valamennyire értelmet kezdett nyerni, ami itt körülvett. Nem volt elég ehhez, hogy tudtam metróval közlekedni, sőt még az sem, hogy autóval is jól elboldogultam. Pedig már csak ritkán dudáltak rám, a hargitai számtáblámmal együtt. De azt már tudtam, hogy egy bukaresti rámdudálás teljesen mást jelent, mint egy székelyföldi.

Csíkban egy dudálással a felelősségedre figyelmeztetnek: neked ezt nem (lett volna) szabad. Esetleg még több is, az Isten, anya, tetű, ló, kutya témakörét is bevonják az üzenetbe. Ritkább, de súlyosabb az üzenet.

A bukarestinek nincs súlya, legkevésbé meg következménye. Legtöbbször csak annyi, hogy na ezt jól megcsináltad, beléd is szaladhattam volna. Persze vannak kivételek, de a többségük ilyen. Érthető: a székely visszafogott, tényleg csak akkor lép fel, ha már nagyon a lábujjára léptek, de akkor már nem hagyja magát. A bukarestinek sokkal alacsonyabb az ingerküszöbe, de az esetleges cirkusz nem jár következményekkel.

Az ittlétem elején csak az idegesítő furcsaságokat gyűjtöttem: semmibe végződő bicikliút, rosszul kivitelezett le- és feljárók, félméter széles járdák, csillogó bevásároló központ előtti felhagyott vasúti sínpálya, az egyetlen nagy szórakozóhellyé alakított presztízs-óváros omladozó, sőt időnként leomló épületei.

Mindez nagyon idegesítő a rendet és fegyelmet példaképül tűző, nyugat fele sóhajtó székelynek, de Bukarestben ez természetes. Reveláció volt, amikor végignéztem, hogy egy forgalmas útkereszteződésben egy ötvenes jól szituált férfi biciklivel hajtott szembe a sűrű forgalommal. Lassan karikázott, hogy ne okozzon meglepetést a szembejövő autósoknak, de teljes nyugalommal, mert elvégre nem zavart senkit, az autók jól elfértek mellette. Senki sem dudált, mert senkinek nem állta útját, az úgynevezett szabálytalanság pedig önmagában nem zavart senkit.

A másik meglepetést a rendőrautó okozta, amivel én hajtottam szembe egy szűk egyirányú utcácskában. Ő közlekedett szabályosan, én pedig igyekeztem legalább a testtartásommal megbánást tanúsítani, hogy ne állítson meg. De még csak meg se fordult a fejében. Miért ne mehetnék szembe a forgalommal és vele, ha úgyis elférünk egymás mellett?

Ugyanabban a negyedben fél órával később egy kétirányú utcában az egyik oldalon kocsisor parkolt, ezért már nem maradt elég hely, hogy két autó egymás mellett elférjen. Erre a szakaszra pont egy rendőrautó mögé érkeztem, ami viszont a szembejövő autó miatt megállásra kényszerült. Legalábbis én így gondoltam. Teljes meglepetésemre azonban két kerékkel felhajtott a járdára (a szegélykő éppen az út szintjére le volt süllyesztve), és anélkül, hogy egyikük is megállt volna, kreatív eleganciával elhaladtak egymás mellett. Rendőrautó fel a járdára meg le a járdáról? Nálunk el lehetne ezt képzelni?

Szabályos közlekedés, ha nem is a KRESZ szabályai szerint (piros jelzőlámpa mellett) (transindex.ro)

A sok meglepetés és felháborodás után ez a teljesen a kaotikus, sőt haotikus együttműködés egy idő után nagyon felszabadítóan hatott. Mert senki sem papíron készült előírásokat és szabályokat követ itt, hanem együttműködik másokkal, hogy megoldja a problémát. Persze a szabálytalanság sokszor több problémát szül, mint amennyit megold, de ez akkor még több rugalmasságot és együttműködést követel.

Miután ezt a teljes kavalkádot megtapasztaltam, érdekes módon teljesen biztonságban éreztem magam, hogy biciklivel belevessem magam. Mert az autósok bármikor elvárják tőlem, hogy felugrassak a járdára, piroson áthajtsak, vagy bármi mást elkövessek, ezért odafigyelnek rám. Ezt a magam részéről azzal hálálom meg, hogy nem váratlanul teszem, bármilyen kreatív ötletem is támad, hanem igyekszem azt először jelezni másoknak. Ha viszont jeleztem a szándékomat, és úgy ítélem, hogy ez a többieket ésszerű mértéken túl nem zavarja, akkor nyugodtan és határozottan kivitelezhetem a kreativitásom gyümölcsét. Mások alkalmazkodnak, és gond nélkül elfogadják, hogy én is érvényesüljek.

Persze a félreértés balesetet szülhet, de tapasztalatom szerint a legritkább esetben értik félre egymást a közlekedésben részt vevő emberek. Mert figyelnek egymásra, és kialakult viselkedési szabályok szerint jelzik a szándékukat a többieknek. A többiek meg rugalmasan alkalmazkodnak, egy rövid fékezés az együttműködés része, ezért nem jár dudálás. Ha a szándékomat határozottan és eleganciával vitelezem ki, akkor rugalmasan alkalmazkodnak hozzá. Az elegancia abból származik, hogy úgy tudom érvényesíteni szándékomat, hogy ezzel a többiek szándékára is tekintettel vagyok.

A bukaresti közlekedésben izzadva és értetlenül iparkodó székely a fentiek ismerete nélkül érdemli ki a rendszeres dudálást. Jelzi szándékát, de nem lép fel határozottan és a kellő mértékben. Ezzel értetlenséget és fennakadást szül, mert nem tud elegánsan szabálytalankodni. Csak az együttműködés helyi szabályait és szabálytalanságait kell elsajátítani.

Forrás: http://www.transindex.ro

Ha nem akar lemaradni friss bejegyzéseinkről, csatlakozzon Facebook-közösségünkhöz.

Ha szeretne hozzájárulni szolgáltatásunk fenntartásához, keresse fel tájékoztató oldalunkat.

Szerkesztési elveinkről bővebben itt talál tájékoztatást.

Interakció

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Főtámogatók

KEDVENCEINK

