//
most olvassa...
Magyar szervezetek, Magyar-magyar, Magyarokról, Média

Tusványos szombatjáról és nemcsak – Facebook

Eltelt három nap ama sajnálatos esemény óta. A nap felkelt másnap is Tusnádfürdőn, és a szervezők a helyszínen nekiálltak szétszedni mindazt, amit egy héttel korábban felépítettek. Engem viszont nem hagytak nyugodni a történtek, főként látva azt, ami a sajtóban és a közösségi csatornákon ez ügyben hömpölyög szakadatlan.

Hétfő reggel jöttem el onnan. A szabadegyetem helyszínén még maradtak páran a szervezőtársak közül: elszámolni, elbontani a tábort, összeszedni a maradék szemetet. Ez utóbbiból nagyon sok volt idén. Elhagytam a helyszínt, kikanyarodtam a főútra, és újra – immár tizedszerre – átéltem azt a szomorú, a torokban enyhén szorító érzést, ami minden év hétfőjén, Tusnádfürdő elhagyásának napján utolér – mint kiderült, nemcsak engem, hanem mindazokat, akik évről évre több hetet, hónapot dolgoznak Tusványos megszervezésén.

A szombati provokációtól hangos a sajtó és eme közzösségi oldal azóta is. Olyannyira, hogy majdnem teljesen elfedte mindazt, ami addig azon a héten történt: az értelmes és érdekes párbeszédeket, a politikusi bejelentéseket, a sikeres esti koncerteket, a kulturális kínálat megannyi jó mozzanatát.

A lövétei származású lány tette minősíthetetlen. Belerondított abba a több hónapos munkába, amit a mintegy 20 fős központi szervezőstáb összerak évről évre. Ők nem ezt érdemelték! Jó tudni, hogy Tusványos nem egy egynapos összejövetel, nem egy nagygyűlés, hanem egy ötnapos szabadegyetem és diáktábor, amit nem kevés munkával és fáradtsággal rakunk össze évről évre. Erre úgy eljönni, hogy nyilvánvalóan provokálom a tömeget, és ha kell, egyedül is elérem azt, hogy rólam szóljon a sajtó napokon keresztül – finoman fogalmazva is a szervezők munkájának meggyalázása és semmibevétele. Tusványos a párbeszéd és nem a provokáció helyszíne – jó lett volna ezt tudni, és ezt a lehetőségét ki- vagy akár felhasználni. A lehetőség megvolt rá, de megtudtuk: más volt a szándék.

Vasárnap este – a szabadegyetemi program lezárása után – egy szűkebb körű szervezőcsapattal elmentünk medvelesre. Fenn az erdőben hangtalanul, csendben vártuk a medvék érkezését a tisztásra, ahová kukoricát szórt ki nekik a medvepásztor. Talán 6 medvét is láttunk, akik szerre érkeztek, ettek, majd a következő érkezésekor továbbálltak. Fenséges volt a megjelenésük, ahogyan saját környezetükben mozogtak. Akaratlanul is eszembe jutott a párhuzam: ott én vagyok számukra az idegen, és ha odamegyek, nekem kell tiszteletben tartanom az életterüket, és igazodni a természet és a medvék szabta határokhoz. Ott ezek a gondolatok tisztán érezhetők és érthetőek. Lent, az emberek között kevésbé vagy egyáltalán nem, mint ahogy ezt a szombati történés is bizonyítja.

Tegnap átutaztam Lövétén. Gyakran járok arra, mert számomra a szomszédos falu, Homoródalmás a világ közepe – bár évről évre egy-egy hetet kilop ebből Tusványos. Arra a lányra abban a faluban biztosan nem büszkék most az emberek, és erről helyi forrásból is értesülhettem. A székely falvakból engem is, másokat is sokszor úgy engedtek el szeretteink a távolba, hogy aztán rossz hírünket ne hallják, vagy hogy a hírünk nehogy hamarabb hazaérjen. Ladó Andreának ez utóbbi sikerült. Szégyenkezhetnek miatta azok, akik nem ezt érdemlik. Mint ahogy a falu sem, hogy ily módon került a széles magyar sajtó figyelmének középpontjába.

A fentiek a saját véleményemet tükrözik. Ha a szomorúság kiolvasható a sorok között, az nem véletlen. Nem ezt érdemelte Tusványos idén odalátogató közönsége, még kevésbé annak szervezői. András Róbert biztonsági szolgálatvezetőnek pedig nyilvánosan is köszönet azért, hogy a helyzet magaslatán állott.

Forrás: https://www.facebook.com/notes/s%C3%A1ndor-krisztina/tusv%C3%A1nyos-szombatj%C3%A1r%C3%B3l-%C3%A9s-nemcsak/1613980998613943/

Ha nem akar lemaradni friss bejegyzéseinkről, csatlakozzon Facebook-közösségünkhöz.

Ha szeretne hozzájárulni szolgáltatásunk fenntartásához, keresse fel tájékoztató oldalunkat.

Szerkesztési elveinkről bővebben itt talál tájékoztatást.

Reklámok

Interakció

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Főtámogatók

KEDVENCEINK

