Meghökkentő ellentmondásra világít rá Sorin Cîmpeanu oktatási miniszter a Cronicile című folyóiratnak adott interjúban.
A Curs de Guvernare szerkesztősége által gondozott kiadványban a tárcavezető közölte: miközben 2019-ben a közoktatásban részt vevő diákok csupán 15 százaléka rendelkezett 8,50-es vagy annál nagyobb átlaggal, a pandémia első évében, a 2020/2021-es tanévben ez az arány 53 százalékra ugrott, az elmúlt tanév első félévében pedig már 60 százalékon állt az éltanulók aránya.
Mindez olyan körülmények között, hogy a PISA-mérések szerint a romániai diákok csaknem 45 százaléka funkcionális analfabéta, azaz tud olvasni, de nem érti, nem tudja értelmezni a szöveget.
Mint ismeretes, a PISA-tesztelést (Programme for International Student Assessment, azaz a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja) a legfejlettebb államokat tömörítő Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) hívta életre. A PISA monitorozó jellegű felméréssorozat, amely három területen (alkalmazott matematikai műveltség, alkalmazott természettudományi műveltség és szövegértés) vizsgálja a 15 éves tanulók képességét. A felmérés háromévenként zajlik.
Bár a nemzetközileg irányított felmérések ijesztő adatokkal szolgálnak, ezzel párhuzamosan a diákoknak adott jegyek egészen más képet festenek. Sorin Cîmpeanu szerint teljes osztályok rendelkeznek színtízessel – nem jegyekkel, hanem átlaggal.
“Így képtelenség rangsorolni. 10,00, mindenki az osztályból, igen. És ezek nem elszigetelt esetek.
Természetesen mindenki nagyon jó, de nem lehet mindenki ugyanolyan jó, tiszta tízes, nemde?” – jelentette ki az interjúban a miniszter.
Szerinte a jelenség felszámolása érdekében elsősorban meg kell állítani a jegyek utáni hajszát, meg kell szüntetni a nyomást, amelyet a szülők gyakorolnak a tanárokra. „Standard felmérési formákra van szükségünk, amely lehetővé teszi az eredmények összehasonlítását két különböző megye iskolája, vagy ugyanazon megye tanintézetei, akár ugyanazon iskola osztályai között. Ez nem helyettesíti a tanárt, de a pedagógust fel kell készíteni az efféle felmérések használatára” – szögezte le a tárcavezető.
Cîmpeanu megerősítette: a romániai közoktatás igazi arcát a PISA-mérések tükrözik.
Ugyanis utóbbi eredményeit visszaigazolják a cikluszáró vizsgák, illetve a minisztérium által az elmúlt tanévben lebonyolított standard felmérések – 280 ezer tesztet végeztek 150 ezer diák részvételével. „Éppen elkészült az eredményeket összegző, országos szintű jelentés, amely sajnos megerősíti a PISA-mérések következtetéseit. Az iskolában osztott jegyek nagyon sokat veszítettek mérvadó mivoltukból” – vázolta az oktatási tárca vezetője, aki szerint mindezért egyébként az elmúlt harminc év valamennyi tanügyminisztere hibáztatható – köztük ő maga is.
Páva Adorján
2022. augusztus 29., 10:25 • utolsó módosítás: 2022. augusztus 29., 10:30
Beszélgetés
Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.