Kilenc mesterség közül választhattak a sepsiszentgyörgyi Váradi József Általános Iskola step by step tagozatának diákjai a moldvai kézművesek irányításával tartott, nappali táborban Benedekmezőn, ahol a kézművességen kívül a román nyelvet is gyakorolhatták.
Különböző népi mesterségeket próbálhattak ki a diákok román népművészek vezetésével • Fotó: Pál Melinda
Interaktív módon, alkotással egybekötve tanulhatták-gyakorolhatták a román nyelvet az elmúlt héten a sepsiszentgyörgyi Váradi József Általános Iskola step by step tagozatának diákjai, akik részt vettek a Pál Melinda pedagógus által szervezett nappali kézművestáborban Benedekmezőn.
A mintegy százhúsz diák közül mindenki kedvére választhatta ki a számára legszimpatikusabbat a kilenc mesterség közül,
amelynek fortélyaiba a Moldvából és Moldovából érkezett román népművészek vezették be a gyermekeket a tábor három napja során. Pál Melinda, a Váradi József Általános Iskola pedagógusa – aki az erdei tanhét elnevezésű iskolai program keretében valósította meg az újszerű kezdeményezést – a Krónika megkeresésére elmondta, hogy a tábor minden résztvevő számára hasznos tapasztalatnak bizonyult.
• Fotó: Pál Melinda
A pedagógus – aki hosszú évekig ékszerkészítéssel is foglalkozott, és több kézművesvásárban megfordult – hasonló jellegű foglalkozással Jászvásáron találkozott, ahol azonban az oktatás románul zajlott, illetve a részvétel sem volt intézményhez kötött. „A tábor szervezésekor arra gondoltam, jó lenne, ha a gyermekek nemcsak kézművességet tanulnának, hanem elhívnánk román mestereket, hogy a nyelvet is gyakorolják” – mondta Pál Melinda. Hozzátette,
a táborban azt tapasztalták, hogy előkészítőtől egészen negyedik osztályig a diákok számára első pillanattól kezdve sikerült megugrani a nyelvi különbségből származó akadályokat,
amelyhez a mesterek előadásmódja, türelme, illetve a pedagógusok segítsége is nagyban hozzájárult. „A gyerekek nagyon élvezték a tábort, sokan több mesterséget is ki szerettek volna próbálni. Napról napra egyre nyitottabbak lettek, idővel már románul is beszéltek, a mesterek pedig meséltek és énekeltek nekik” – részletezte.
• Fotó: Pál Melinda
Ahhoz, hogy a tábor végére kész termékeket tudjanak bemutatni, a gyerekeknek a tábor elején kellett kiválasztaniuk a műhelyt, ahol egész idő alatt tevékenykedtek. Kíváncsiságuknak eleget téve azonban pénteken lehetőségük nyílt, hogy más műhelyekben is kipróbálják magukat.
A meghívott népművészek – akiknek szintén újszerű tapasztalatot nyújtott a kézművestábor – a Moldovai Köztársaságból, Aradról, Jászvásárról, Suceaváról és Németvásárról érkeztek.
Pál Melinda elmondta, bár néhányan közülük már jártak ezen a vidéken, most lehetőségük nyílt még inkább betekinteni az itt élő emberek mindennapjaiba, illetve jobban megértették azt is, hogy magyar anyanyelvű gyerekként nem olyan egyszerű megtanulni a román nyelvet.
• Fotó: Pál Melinda
A tábor végén kiállított alkotásokat a szülők is megtekinthették, ahol a rövid bemutatók során a népművészekkel és azok munkáival is megismerkedhettek. A táborszervező pedagógus elmondta, mindenképp szeretnék, ha a kezdeményezésnek lenne folytatása, akár román diákokkal közösen szervezett tábor formájában is,
ugyanis véleménye szerint így hatékonyabban és gyorsabban meg tudják tanulni a román nyelvet a székely diákok.
• Fotó: Pál Melinda
„Úgy gondoljuk, minél több ilyen táborra vagy hasonló jellegű foglalkozásra van szükségük a székelyföldi magyar gyerekeknek, mert ily módon könnyedén, játszva, úgy tanulják meg a nyelvet, hogy észre sem veszik” – egészítette ki.
Képességvizsga: tíz év alatt szinte semmi sem változott, a magyar diákoknak a román nyelv a legnagyobb kihívás
Oláh Eszter
2022. szeptember 28., 08:24
Beszélgetés
Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.