//
most olvassa...
Politika

Egyoldalú „közlekedési” szerelem – ehír/+

A román–magyar együttműködés keretében szeretnék összekötni az autópálya-hálózatokat – jelentette ki Lázár János magyar építési és beruházási miniszter a múlt héten Bukarestben, ahol különböző román kormánytagokkal találkozott és beszélgetett. Csakhogy szeretni nem elég…

Az Orbán-kormány tagja az ismert diplomáciai bükkfanyelven így fogalmazott: „Mind a román, mind a magyar nemzet közös hasznára komoly tartalékok vannak Magyarország és Románia között a gazdasági és infrastrukturális típusú együttműködésben, és az a tervünk, hogy ezeket a tartalékokat kiaknázzuk.” Ez így szépen hangzik, és kétség sem fér hozzá, hogy a budapesti kormány komolyan is gondolja, hiszen számos példáját adta az elmúlt években az „infrastrukturális típusú együttműködésnek”.

Csakhogy a közlekedéspolitika tekintetében a magyar jószándék egyoldalúnak tűnik. Ezt bizonyítja az a tény, hogy a két uniós ország fővárosa, Budapest és Bukarest között nem létezik sem gyorsforgalmi út, sem gyorsvasút. Míg Magyarországon lehet beszélni autópálya-hálózatról, addig Romániában nem, hiszen ez utóbbi országban csak egymással csak részlegesen vagy egyáltalán össze nem függő sztrádadarabok léteznek, így nincs is mit úgymond összekötni román–magyar relációban.

Hiába folytatódik az M49-es autópálya építése Magyarországon a román–magyar határ irányába, Csenger és Szatmárnémeti felé, a romániai Szatmárban csakis egy kétsávos közútba tud torkollni. Abban a régióban még tervezve sem látni sztrádanyomvonalat a térképeken.

Hasonló a helyzet a délebbre már megépült M35/M4-es autópályával: Budapestről kiindulva a hajdú-bihari Nagykereki mellett az ún. Bors II (valójában Bihar községben található) határátkelőig húzódik, illetve azon túl még néhány kilométert román oldalon, de onnan nincs tovább. Elméletben az A3-as északi-erdélyi autópályában kellene folytatódnia, de az nem épült meg a román oldalon, és belátható időn belül nem is fog…

Egyedül az M5/M43-as sztrádaszakasznak van folytatása Romániában, ám a Csanádpalota–Nagylak II határátkelőn túl kelet felé autózva legfeljebb Nagyszebenig lehet eljutni, onnan már sem Havasalföld, sem a Székelyföld, sem Moldva felé nem vezet autópálya. A Kárpátok vonulata e tekintetben is „természetes határt” képez, 2022-ben is, Közép- és Kelet.Európa között…

2022. november 16.

Egyoldalú „közlekedési” szerelem

Hírdetés

Beszélgetés

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Főtámogatók

KEDVENCEINK

%d blogger ezt szereti: