Szédítően terjed egy észbontó forgatókönyv, két alváltozattal: Maia Sandu lehet Románia leendő elnöke, vagy Maia Sandu lehet Románia és Moldova leendő elnöke, ami a régóta megálmodott uniót jelentené. Az a súlyos, hogy az ostobaság olyan politikai vezetők szájába is eljutott, akiktől elvárható lenne a felelősségteljes nyilatkozatok, valamint a jogszabályok ismerete. Ez nem igazán teszi lehetővé a Maia for Cotroceni kalandot.
Először is, mondjuk ki, hogy még egy államfő egy időben való hipotetikus megválasztása két ország élére sem jelent a legkevésbé sem uniót, különben a földrajzban megtanultuk volna, hogy Nagy-Britannia, Kanada és Ausztrália egy ország. Ezt csak úgy hívják, hogy perszonálunió.
Ami Maia Sandu Románia és Moldova elnöki tisztségére való egyidejű jelölését illeti, járjunk módszeresen a végére.
Mindkét alkotmány előírja, hogy az elnökjelöltnek abban az országban kell lakóhellyel rendelkeznie, ahol indul, sőt, a moldovaiaknál legalább 10 éve az adott országban kell lakniuk. Ez utóbbi feltétel megakadályozta a moldovai Mircea Drucot abban, hogy induljon az 1991-es moldovai köztársasági elnökválasztáson, mivel nem teljesítette a 10 éves tartózkodási időre vonatkozó minimumkövetelményt.
A Polgári Törvénykönyv szerint egy polgárnak annyi háza lehet, ahányat akar, akár hat is, de a lakóhely csak egy és kőbevésett lehet.
87. cikk – Lakóhely
(1) A természetes személy lakóhelye polgári jogainak és szabadságainak gyakorlása céljából az a hely, ahol fő lakóhelyét kijelenti.
Röviden, ha valaki indulni akar a választásokon, akkor Romániában kell laknia, és csakis itt. Ha Maia Sandu indulni akar, román állampolgársággal rendelkezve, akkor a választások előtt át kell költöztetnie a lakóhelyét Romániába, mégpedig annyi idővel, hogy a szükséges dokumentumok beszerzése után legyen ideje több százezer támogató aláírást összegyűjteni, és legalább 30 nappal a választások előtt regisztrálni a BEC-nél (Központi Választási Iroda).
A lakóhelyváltoztatás azonban automatikusan a moldovai elnöki tisztségről való lemondást/leváltást jelenti, mivel az alkotmányban előírt feltételek nem teljesülnek. (Emlékeztetünk arra, hogy Lugos polgármestere éppenséggel tavaly azért vesztette el mandátumát, mert ideiglenes németországi lakhellyel rendelkezett, és a közigazgatási törvénykönyv egyértelmű rendelkezéseket tartalmaz).
Visszatérve Maia Sandura, az ő mandátuma gyakorlatilag Klaus Iohanniséval egy időben, 2024 novemberében jár le (mellékesen meg kell jegyezni, hogy Moldovának 4 éves elnöksége van, Romániának pedig 5 éves, ami egy újabb aberrációt okozna a “két állam elnöke” forgatókönyvben, nevezetesen 2028-tól már nem Moldova elnöke lenne, hanem még egy évig Romániaé. Maximális képtelenség!)
Ami azt jelenti, hogy akár néhány héttel a mandátumának lejárta előtt távoznia kellene a moldovai elnöki tisztségből, hogy Romániában indulhasson a versenyben, és így már nem vetődne fel a kettős jelöltség.
Elméletileg lehetséges, de valószínűleg világújdonság lenne, ha egy államfő idő előtt távozna hivatalából, hogy egy másik ország államfője legyen. Mert akár tetszik, akár nem, Románia és Moldova két különböző ország. Románia az EU és a NATO tagja, Moldova pedig a FÁK tagja. (A két ország egyesülésének abszurd forgatókönyvében – állítólag – a közös elnökségnek köszönhetően ez azt jelentené, hogy Moldova – alkotmányosan katonailag semleges és a területén idegen csapatok jelenlétének tilalmával – csatlakozna a NATO-hoz, mégpedig az oroszosított Dnyeszteren túli területekkel együtt).
Egy másik részlet: az elnökjelöltnek Romániában eskü alatt kell nyilatkoznia arról, hogy nem működött együtt az egykori Securitate-val hazánkban. De ha Maia Sandu feltételezhetően együttműködött volna a szovjet KBG-vel, köteles lenne-e ezt bejelenteni?
Maia Sandu trükközöése elkerülhetetlen – de jogos – hazaárulási vádakat váltana ki a kisjenői (Chişinău) részéről, a választások megnyerése pedig tulipános út lenne számukra.
Mert Maia Sandu esküt tett a beiktatásakor, ami így hangzik:
“Esküszöm, hogy minden erőmet és képességemet a Moldovai Köztársaság fejlődésének szentelem, tiszteletben tartom az ország alkotmányát és törvényeit, megvédem a demokráciát, az alapvető emberi jogokat és szabadságokat, Moldova szuverenitását, függetlenségét, egységét és területi integritását”.
Mi maradna ebből, ha elmenne Romániába jelöltetnie magát?
Ráadásul a Maia Sandut Cotroceni-be forgatókönyv abszurditásában messze felülmúlja azt az 1992-es forgatókönyvet, amelyben Mihály király volt az elnökjelölt, holott az legalább jogilag lehetséges lett volna.
Egy halva született történet, amelynek célja, hogy munkát adjon a sajtónak, és elfedje a politikai laboratóriumokban kifőzött valódi forgatókönyveket.
Bogdan Tiberiu Iacob
2023. január 17.
Beszélgetés
Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.