//
most olvassa...
Politika

Az USR 2024-es európai és helyhatósági választásokon elszenvedett katasztrófájának 10 oka – Ziariştii

Az idők során felhalmozódott tényezők összessége vezetett 2024. június 9-én a romániai demokratikus ellenzék – az Egyesült Jobboldali Szövetség – katasztrofális vereségéhez az “újraegyesült FSN” (utalás a rendszerváltáskor létrejött posztkommunista Nemzeti Megmentési Frontra – ERS), azaz a PSD és a PNL rendszerpártokkal szemben. A helyi és az európai parlamenti választásokon elszenvedett nagyarányú kudarc már most hidegzuhanyként hat az USR jelenlegi vezetőire. Cătălin Drulă bejelentette lemondását pártelnöki tisztségéről, vállalva a felelősséget a kudarcért, és esélyt adva magának az újrakezdésre, ami az USR számára az utolsó vonat lehet, hogy visszatérjen a politikai játékba ősszel, amikor elnök- és parlamenti választások következnek.

Cătălin Drulă bejelentette lemondását az USR éléről, vállalva a felelősséget az európai parlamenti és helyhatósági választásokon elszenvedett kudarcért

 

A június 9-i kudarc megmutatta, hogy az USR hat évvel Nicușor Dan lemondása után és öt évvel a maximális méret elérésének pillanata után visszaszorult az elsődleges szavazóbázisára, a kemény magra, amely még mindig érzékeny Romániában a korrupcióellenességre, a meritokráciára és az Európa-pártiságra.

Az összes leadott szavazat 11%-ával az exit-poll szerint (de a valós eredmény valamivel magasabb lehet) az Egyesült Jobboldali Szövetség (USR+PMP+Jobboldal Ereje) több mint kétszer kevesebbet kapott 2024-ben, mint az USR-PLUS egyedül 2019-ben – akkor az 22,36% volt. Ha hozzávesszük, hogy 5 évvel ezelőtt a PMP egyedül is több mint 5%-ot kapott, és egyedül is bejutott az Európai Parlamentbe, akkor tisztább képet kapunk a visszaesésről.

Meghatároztunk 10 okot, amiért az Egyesült Jobboldal, az USR mozdonyával, katasztrofális eredményt ért el a június 9-i választásokon. Ezek közül néhányat nem feltétlenül lehet az USR jelenlegi vezetésére fogni, mert logikusan az ellenzékiek is tettek ez idő alatt különböző taktikai lépéseket, amelyek közül néhány meglehetősen mérgező vagy antidemokratikus volt. Ugyanakkor az okok közül sok a jelenlegi vezetés által idővel elkövetett súlyos hibákból adódik.

  1. Értékes emberek eltávolítása

Az USR jelenlegi vezetése gyakran azt a benyomást keltette, hogy inkább a hatalmának megőrzése érdekli, akár a párt bukásának kockáztatásával is, mintsem hogy hajlandó lenne együttműködni és megerősíteni a pozíciókat jó emberekkel.

Polițeanu esete tankönyvbe illő. Monica Macovei (Traian Băsescu első elnöki ciklusának volt igazságügyi minisztere, a legtöbb reform kezdeményezője, amely egy időben lehetővé tette a később a PSD és a PNL által Klaus Iohannis segítségével levert korrupcióellenes hadjáratot) egykori tanácsadója, Mihai Polițeanu 2020-ban USR-képviselővé választották. 2022 októberében kilépett a pártból, rámutatva arra, hogy egyszerűen nem tudja már megértetnie magát, és nincs kivel kommunikálnia sem az USR ploieşti-i szervezetében, sem központi szinten. Független képviselő maradt, és most sikerült neki az a hihetetlen bravúr, hogy ebből a pozícióból (független jelöltként) elnyerte a ploieşti-i polgármesteri tisztséget, legyőzve a PSD-t, a PNL-t és az Egyesült Jobboldalt! Ez történelmi győzelem egy olyan romániai nagyvárosban, amely örökre arra volt ítélve, hogy érdekcsoportok irányítsák.

Egy másik híres eset Elena Lasconi esete. Câmpulung Muscel polgármesterét egy véleménybűncselekmény miatt idő előtt levették az őszi európai parlamenti választásokon induló jelöltek listájának éléről. Az USR vezetősége azért bírálta, mert egy tévéinterjúban elismerte, hogy a 2018-as családügyi népszavazáson szavazott, valamint azért, mert konzervatívabb nézeteket vallott a kérdésben (a népszavazás arról szólt, hogy vegyék be az alkotmányba, hogy a család egy nő és egy férfi házasságával jön létre; a szélsőbaloldali és a „progresszív” pártok, mint például az akkori USR, vagy Dacian Cioloş PLUS-a bojkottra szólítottak fel, így végül a népszavazás eredménytelen lett – ERS). Eközben Elena Lasconi a szavazatok több mint 70%-ával újabb mandátumot nyert Câmpulung Muscel polgármestereként, ami ismét megerősítette, hogy erős politikus, akinek van húzóereje és közmegegyezése. Itt megállunk a példáknál, hogy ne menjünk tovább a pártból távozó leghíresebb emberig, magáig az alapító Nicușor Danig, aki 2018-ban távozott, miután nézeteltérései támadtak a vezetést átvevő csoporttal. Az USR-rel továbbra is baráti viszonyban maradt Nicușor Dan kaliberű politikusnak bizonyult, és sikerült kétszer – 2020-ban és 2024-ben – legyőznie a tévé és a klánok támogatását élvező Gabriela Fireát, így az ország elnöke után a legtöbb szavazatot kapott férfi lett Romániában.

  1. A szavazatok széttöredezése

A reformer mozgalmon belüli széthúzások nagyok, ezeknek a művelt és ambiciózus embereknek az egója nagyobb, mint a szavazótáboruk. Ezek a vezetők úgy látják magukat, mintha európai hatókörrel rendelkeznének, holott valójában úgy tűnik, mintha egy gyufásdobozban lennének.

A június 9-i választásokon Dacian Ciolos és lojálisai, akik az USR-ből kilépve megalapították a REPER-t, mindössze 3%-kal a választási küszöb alá estek. Két volt USR-es EP-képviselő, Nicu Ștefănuță és Vlad Gheorghe, akik szintén a pártvezetéssel való konfliktusok miatt léptek ki, függetlenként indultak önállóan egy új mandátumért az Európai Parlamentben, ahová nagyon nehéz bejutni – az országos szavazatok legalább 3%-ára van szükség.

Egy egyszerű összeszámolás azt mutatja, hogy ha nem lett volna a jobboldali szavazatoknak ez az aberrált széttöredezettsége, akkor az ADU-nak 18% körüli esélye lett volna.

Ehhez azonban tárgyalási készségre és kompromisszumkészségre lett volna szükség mindkét oldalon.

  1. Vonóerő nélküli vezetők

Az USR-nek történelmi esélye volt arra, hogy más kaliberű embereket ültessen a politikai színteret most benépesítőktől eltérő kaliberű embereket. A kihívás nem volt túl nagy, a PSD és a PNL vezetőinek szellemi képességei mélyponton vannak. Az USR viszont kivételes embereket tudhat a soraiban, olyan szakembereket, akik a középosztály soraiból érkeztek, és akik valóban csináltak valamit az életükből, mielőtt beléptek volna a politikába.

Az USR-ben Románia legjobb középiskoláinak végzősei, országos olimpikonok, jó és naprakész diplomával, némelyikük pedig tekintélyes külföldi intézményekben szerzett doktori címmel rendelkezik. Tehát ez az intellektuális háttér létezik. De ezek közül az emberek közül nem feltétlenül kerülnek ki azok, akik rendelkeznek a politikustól elvárt tulajdonságokkal is: karizma, szónoki tehetség, vitalitás, ötletek, politikai bölcsesség – mindez egyben!

Az Egyesült Jobboldali Szövetség Dan Barnával a lista élén indult az európai parlamenti választásokon – egy olyan közszereplővel, akire nem jellemző a közhangulat, akin az európai pénzekkel való olyan ügyek billoga lóg, amelyek nem voltak törvénytelenek (ezt el kell mondani), de az “erkölcstelen” címszó alá sorolhatók. Barna elvesztette az esélyt, hogy bejusson a 2019-es elnökválasztás második fordulójába (amit erősen “segített” az az alku, amit akkoriban Iohannis az asztal alatt kötött a PSD-vel), majd az USR vezetését is elvesztette Cioloş-sal szemben. Őt az europarlamenti lista élére állítani egyet jelentett azzal, hogy lemondtak egy olyan mozdonyról, amely előre húzhatta volna a pártot. Bár Cătălin Drulă erős személyiség, úgy tűnik, nincs meg benne a képesség, hogy kellőképpen “átjöjjön a képernyőn”, és meghatározó vektor legyen. Hétfői lemondása, mint a kudarc beismerése, jelleméről tanúskodik.

Persze azzal is lehetne érvelni, hogy a többi pártból hiányzik a valódi vezetés. De az USR egy másfajta párt, amely a tekintélyre és a teljesítményre épül, és ezt látni kellett volna.

  1. A diaszpóra elhanyagolása

Az elmúlt négy évben az USR elhanyagolta a külföldön élő románokat, akik 2019-ben tömegesen rá szavaztak. Csak a választási kampány idején kezdődött újra az agitáció, és néhány látogatást tettek különböző európai városokban. Nagyon kevés azoknak az embereknek, akik annyi reményt helyeztek egy olyan pártba, amelyet öt évvel ezelőtt reformpártinak és népközeli pártnak tekintettek.

Az USR számos diaszpórában lévő fiókját feloszlatták az elmúlt években. Ez a vasárnapi szavazáson is megmutatkozott. A diaszpórában gyenge volt a mozgósítás, és az Egyesült Jobboldali Szövetség a második helyen végzett a PSD-PNL koalíció után. Olaszországban például csak 24 ezer román szavazott az europarlamenti választásokon, a 2019-es 80 ezer után!

  1. A kisvárosok és a falusi területek elhanyagolása

Az USR négy évet vesztegetett el azzal, hogy nem építette elég gyorsan és határozottan a fiókjait az országban. Teljesen igaz, hogy nagyon sok UAT-ban (területi közigazgatási egység) alig változtak a dolgok a kommunista időszakhoz képest. A közigazgatás köré tömörült helyi maffia olyan erős, hogy rendkívül nehéz áttörést elérni. A PSD és a PNL vasököllel, fanatikus rendszerrel ellenőrzi az ország hatalmas területeit, ahol nem engedik, hogy az ellenzék megjelenjen.

De éppen itt kellett az USR vezetőségének elszántsága és képessége, hogy valahogy megszervezze és megszervezze a dolgokat.

A június 9-i választásokon az Egyesült Jobboldali Szövetség azt mondta, hogy a települések 80%-án vannak képviselői. Más források szerint azonban ez optimista becslés volt, és csak 60%-os lett volna. Ez több száz fedezetlen UAT-ot jelent, ahol a helyi tanácsosok azt csináltak, amit akartak.

Az USR szinte nem létezik vidéken, és nagyon kevéssé van jelen a kis- és középvárosokban. Ha nincs ott senki, aki megvédi a szavazatokat, akkor “megeszi” a helyi maffia.

  1. Az európai parlamenti választások és a helyhatósági választások összekapcsolása

A PSD és a PNL zsonglőrködése az emberek képviselőválasztási jogával már nem az USR hibája. A párt tiltakozott, de a titkosszolgálat és a Iohannis által támogatott komisszárok abszolút mindent ellenőriznek, nincs jogi eszköz, amivel megakadályozhatnák a parlamenti és a helyi választások összemosását.

Ezzel a trükkel Ciolacu és Ciucă maximalizálta a pontszámát az europarlamenti választásokon, mert a polgármestereik az országban mindenütt mozgósították a választóikat, és a fertőzés révén felhúzták a szövetség eredményét.

Minden valószínűség szerint, ha a helyhatósági választásokat nem kötötték volna össze az europarlamenti választásokkal, a PSD-PNL nem érte volna el a 45%-ot. Így azonban büszkélkedhetnek azzal, hogy az emberek rájuk szavaztak. Ez pedig vitathatatlan igazság.

  1. Elégtelen aktivitás az elmúlt 4 évben

Az USR túl későn, a választási kampány környékén aktivizálódott, két év után nem tudni, mit tett. A 2020-as győzelmet és a 2021-es 8 hónapos kormányzást belső hatalmi harcok követték, amelyek után Ciolos és csoportja kilépett a pártból. Nem volt több energia és kreativitás a románok érdeklődését és izgalmát felkeltő kampányokhoz, mint 2018-ban a “Büntetőügyesek nélkül a közhivatalokban” kampány volt.

Ezt a belső hatalmi harcot a választók rosszul fogadták, és az a tény, hogy az USR nem tudott meggyőzően harcolni a PSD-PNL egyesült mamutpárt által elkövetett összes visszaélés ellen, azt a benyomást keltette, hogy a párt vezetői önelégültek.

  1. Az AUR feltalálása, amely a rendszerellenes választók egy részét magához ragadta

Egy másik, az USR tevékenységéhez vagy tétlenségéhez nem kapcsolódó ok egy másik rendszerellenes párt létrejötte volt. A 2019-es europarlamenti választások borzasztóan megijesztették a Romániát irányító eliteket. Az USR 22,5%-ot szerzett, gyakorlatilag annyit, mint a PSD, a szavazatokat tekintve majdnem a második párt lett az országban, és úgy tűnt, hogy a románok haragjának címzettje lesz az országot fojtogató korrupt rendszer ellen.

Így a következő hónapokban a semmiből előbukkant az AUR, egy vezérszurkoló által vezetett párt. Ez a szélsőséges párt a maga radikális, erőszakos, Európa-ellenes diskurzusával hamarosan elnyerte a szavazatokat a közvélemény azon részétől, amely nem örült annak, hogy az USR fokozatosan elveszíti virulens kifejezőerejét, és egy klasszikus, alkotmányos eszközökkel harcoló rendszerpárttá változik.

Teljesen egyértelmű, hogy ezeken az európai parlamenti választásokon a választók egy része, akik 2019-ben az USR-re szavaztak, most az AUR felé fordult, egy olyan párt felé, amely óvatosan igyekszik azt a benyomást kelteni, hogy a rendszerrel szemben áll.

  1. Az embargó, amelynek a televíziós csatornák – amelyek mindegyike oligarchák és a PSD-PNL ellenőrzése alatt áll – alávetették őket

2016-os megjelenése óta az USR a leginkább támadott párt Romániában. Az a düh, amellyel a rendszer az USR-sekre vadászik, azt mutatja, hogy félnek attól, amit ők jelentenek és képviselnek.

Az összeolvadt FSN mögött ott van Románia 35 év alatt felépített csontozata. Ezek a régi titkárok és pártaktivisták, a hatalmi intézmények struktúrái, az egész közigazgatási apparátus, amely kétségbeesetten ellenáll minden reformnak, az oligarchák, akik kiszipolyozzák Románia erőforrásait, az igazságszolgáltatás befolyásoló hálózatai, a tipikus politikai osztály – gangos és analfabéta parlamenti képviselők, plagizáló és szélhámos miniszterelnökök és miniszterek, titkos érettségivel rendelkező vagy 32 évesen elvett polgármesterek.

Mindez a fauna ösztönösen érzi, hogy egy másfajta politikusosztály felemelkedése halálos veszélybe sodorná az erőforrások feletti ellenőrzésüket.

Ez a romániai politikai-gazdasági-katonai elit irányítja a “hírtelevíziót” is, ahol az USR-t tekintik a nagy és egyetlen igazi ellenségnek. A párt elnökét, Cătălin Drulát kitiltották a tévécsatornákról – ez volt a parancs az egységen, hogy ne szerezzen hírnevet. Az USR-t általában rejtegetik, és ha a pártra utalnak, akkor azok rosszindulatúak, kritikusak vagy egyenesen rágalmazóak.

A tévéállomások az elmúlt években sokat veszítettek befolyásukból, de még mindig fontosak, és több millió szavazó, különösen az idős, kevésbé képzett vagy vidéki emberek gondolkodását irányítják. A hamisítványok, pletykák, propaganda és félretájékoztatás e mozgósított seregét a lehető legtávolabb kell tartani az USR-sekkel való kapcsolattól. A választók nem láthatják, hogy a “szexomarxisták”, “sorosisták”, “globalisták”, “progresszívek”, “sátánisták” valójában normális emberek, akiknek családjuk és gyerekeik vannak otthon, akik munkával keresték meg a kenyerüket, mint bármelyik átlagos román.

  1. A szövetségesek, a PMP és a Jobboldali Erő elégtelen húzóereje

Annak ellenére, hogy Traian Băsescu volt államfő a közelmúltban igyekezett választási üzeneteket közvetíteni olyan televíziós szerepléseken keresztül, amelyekhez hozzáférése volt, az általa létrehozott és Eugen Tomac által vezetett Népi Mozgalom Párt (PMP) nem számított jelentősen az Egyesült Jobboldali Szövetség szavazatainak megszerzésére irányuló erőfeszítésekben.

Ludovic Orbannak sem sikerült elegendő szavazatot szereznie a PNL-ből, amelyből kilépett, hogy megalapítsa a Jobboldali Erőt. Várható volt, hogy sok liberális szavazó, valamint a PSD-vel kötött szövetséggel és Orbán PNL-vezetésből való brutális eltávolításával elégedetlen polgármesterek és tanácsosok követni fogják volt elnöküket új pártjába. Ez egyáltalán nem történt meg, és ez a kudarc Orbán javára írható.

Mivel a PMP és a Jobboldali Erő vérszegény volt, az USR választási üzemanyag nélküli szövetségesekkel találta magát. Mivel az USR energiája is riasztóan lecsökkent, ez vezetett a június 9-i, vasárnapi drámai eredményhez.

Matei Udrea

2024. június 10.

10 cauze ale dezastrului înregistrat de USR la alegerile europarlamentare și locale în 2024

Ha nem akar lemaradni friss bejegyzéseinkről, csatlakozzon Facebook-közösségünkhöz.

Ha szeretne hozzájárulni szolgáltatásunk fenntartásához, keresse fel tájékoztató oldalunkat.

Szerkesztési elveinkről bővebben itt talál tájékoztatást.

Beszélgetés

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Főtámogatók

KEDVENCEINK